Thema: euro en postkantoor

A Betekenis/bedoeling:
1 De kinderen maken kennis met de euro en het postkantoor.
Wij bezoeken het postkantoor en de sorteerafdeling
2 De kinderen merken waar de weggestuurde kaart naar toegaat en bezorgd wordt
3 De kinderen leren de rol kennen van de postbode en balie ambtenaar.

B Activiteitenaanbod:
-    1 We maken een uitstapje naar de sorteerafdeling van het postkantoor en naar de brievenbus, de kinderen gaan met hun ouders naar het  postkantoor.
-    2 We maken samen met de kinderen een postkantoor, een geldautomaat in de muur.
-    3 In het postkantoor maken we een pinautomaat, zodat de kinderen met verschillende soorten betaalmiddelen kunnen  betalen en sparen.

1)    Kringactiviteiten:
-    Om het rollenspel beter te stimuleren zullen we dit vaak klassikaal uitspelen.
-    Zie www.Praxisbulletin.nl bij januari 2002 voor andere kring activiteiten
-    Zie de methodes Schatkist Taal, (Post voor Jona) en Groei
-    Wij leren liedjes aan over de euro en de postbode.

2)     Onderzoeksactiviteiten:
-    Wij bekijken het euro geld, bevoelen het en bekijken het met de loep. Dit doen wij ook met de postzegels.
-    Wat gebeurt er met de kaart, die wij versturen naar ons zelf of naar school.
-    Wij vergelijken de guldens met de euro's.
-    
3)    Lees en schrijfactiviteiten:
-    Wij schrijven brieven
-    Wij maken aansicht kaarten.
-    Wij schrijven bonnen na het storten van geld en betalingsbewijzen en kasopname bij de pin.
-    De schrijfhoek wordt postkantoor.
-    Wij introduceren de letter G van geld en de volgende week de letter P van postkantoor.

4)    Rekenen en wiskunde:
-    Munten worden vergeleken en geordend.
-    Groot en klein worden gesorteerd
-    Reeksen worden gelegd 1 euro en 50 euro cent etc.
-    Er wordt met (zelfgemaakt of speelgoed) geld betaald.

5)    Constructieve activiteiten:
-    Het inrichten van het postkantoor
-    Het maken van een pinautomaat en geldautomaat
-    Het maken van geld
-    Het maken van een chip knip
-    Het maken van een portemonnee.

1)    De cirkel van de basisontwikkeling:
Communiceren
-     gespreksactiviteiten / kringactiviteiten
-    rollenspel (zowel klassikaal als in de hoeken in groepjes of tweetallen)
-    voorlezen van verhaaltjes / deze uitspelen
-    video laten zien over het postkantoor
-    poppenkast spelen
Nieuwsgierigheid
-    Deze wordt opgewekt door bovengenoemde activiteiten.
-    Door het inrichten van een postkantoor, een bezoekje brengen aan het postkantoor wordt het referentie kader vergroot en dus de wereld nog beter verkend.
De kinderen moeten veel samenwerken:
-    samen nadenken over inrichting en gebruik van het postkantoor
-    samen geld maken
-    samen spelen in de hoek
Actief zijn en initiatieven nemen:
-    Onze bedoeling is, om samen met de kinderen een postkantoor in te richten.
-    Hierdoor zullen kinderen juist omdat ze gestimuleerd worden, initiatieven te nemen en kunnen ze hun creatieve vermogen uitproberen - hoe ziet het postkantoor eruit? Wat is de rol van de postbeambte  en de klanten? Wat moet er allemaal aanwezig zijn in het postkantoor?

C Inrichting en voorbereiding
-    Zoals bovengenoemd: wij richten samen met de kinderen een postkantoor in
-    Op de deur staat vermeld waarover wij de komende weken mee bezig zijn

D Start en voortgang:
1)    Wij laten de euro's zien.
2)    Belangrijk bij de start was, dat het onderwerp door de kinderen werd aangegeven en werd gestimuleerd door de leerkracht.

E Observatie:
E De kinderen zijn 'matig' bezig:
De leerkracht kan gaan meespelen  met het rollenspel.De leerkracht stimuleert het rollenspel door het klassikaal voor te (laten) doen.     
F De kinderen zijn 'goed' bezig    
De leerkracht prijst de kinderen en laat ze iets voordoen.
G. De kinderen zijn 'niet goed' bezig:    
 De leerkracht kan nieuwe impulsen aanbieden:     

Werkjes bij een thema Euro's en Postkantoor
1.    Maak een euromunt van een kartonnen taartbodem van de bakker na. Klik hier voor de beschrijving.
2.    Maak het papieren geld na.
3.    Maak een pinpas. Klik hier voor de voorkant en hier voor de achterkant van het pasje
4.    Maak een geld automaat in de muur zie voorbeeld






of voor op de toonbank een pin automaat.
5.    Maak of vouw een portemonnee. Klik hier voor een gevouwen  en hier voor een gemaakte portemonnee
6.    Maak speelwerkbladen.
7.    Maak een grote TNT brievenbussen. Klik hier voor een voorbeeld.
8. Maak verschillende soorten huis brievenbussen van kartonnendozen.

                                                     Hier zie je een brievenbus van      
                                                      een schoenendoos.





9. Klik hier voor een gevouwen brievenbus    
10. Maak postzegels. Klik hier voor een voorbeeld.
11. Maak een postzegel man. Klik hier voor een voorbeeld.
12. Vouw een loket. Klik hier voor de werkbeschrijving
13. Maak een spaarvarken/ pop Klik. hier voor een voorbeeld
14 Maak een straat van huizen met brievenbussen in de deur of lossen brievenbussen. Klik hier voor voorbeelden
15. Op deze pagina http://www.stbernardus.net/project/project.htm
staat bij thema post een postkaart. Ik heb hem aangepast klik hier voor mijn postkaart.
16.  Gebruik het cassette bandje van Post voor Jona van Schatkist met de muis en daarbij eventueel het werkblad.

Klik hier voor een foto van een brievenbus van de TNT, een chipknip automaat en een geldautomaat en 2 werkbladen en een opzegversje over de brievenbus.
Klik hier voor nog meer ideeën
Free counter and web stats